Pages

Monday, August 15, 2011

42 : කේශධාතූන් වැඩ වසන ගිරිහඬුසෑය (තිරියාය)

කේශධාතූන් වැඩ වසන ගිරිහඬුසෑය (තිරියාය)

පසුගිය ඉරිදා රටවටා ගවේෂණ චාරිකාවට නිවාඩුවක්‌ ලැබුණු හින්ද අපේ විශේෂාංගය ගිය ඉරිදා පළවුණේ නෑ. ත්‍රිකුණාමලයට සමුදීල දුම්රියෙන් කොළඹට ළඟාවුණු අපි කෙටි විවේකයෙන් පස්‌සෙ ආයිමත් අද පටන් චාරිකාව උතුරු දෙසට ආරම්භ කරනවා. ඒත් ත්‍රිකුණාමලයෙ ගතකළ ඒ සුන්දරබර මතකය අපට ලේසියෙන් පහසුවෙන් අමතක කරන්න අමාරුයි. ඒ නිසාමයි අදත් ඒ ගැන ටිකක්‌ ආවර්ජණය කරමින් තමයි උතුරුදිග චාරිකාව අපි ආරම්භ කරන්නෙ. ගුවන් චාරිකාවට පෙර අපි නිලාවැලි පරෙවිදූපත ගැනත් කතා කරමින් පරෙවි දූපතේ කඳවුරු බැඳි හැටිත් ඔබට මතක ඇති. අද අපි පටන් ගන්නෙ ඒ නවතපු තැනින්. නැත්නම් නිලාවැලියෙන්.

ඉරක්‌කණ්‌ඩි

නිලාවැලි පසුකර ඉදිරියට යනවිට අපට හමුවන්නෙ ඉරක්‌කණ්‌ඩි ප්‍රදේශය. ප්‍රකට ඉරක්‌කණ්‌ඩි පාලම පිහිටල තියෙන්නෙත් මේ ස්‌ථානයේම තමයි. ත්‍රිකුණාමලයත් - පුල්මුඩෙත් අතර මාර්ගය ඉතා දුෂ්කර මාර්ගයක්‌ ලෙසයි යුද්ධයට පෙර පැවතියේ. වළ ගොඩැලි සහිත මේ මාර්ගය යුද්ධය නිසා හොඳටෝම අබලන් තත්ත්වයට පත්වුණා. ඒ වගේම ඉරක්‌කණ්‌ඩි, පොඩුවකට්‌ටු ප්‍රදේශවල පවතින කලපු නිසාත්, එතැනින් එහා යාන්ඔය නිසාත් මේ මාර්ගයේ ගමන්ගත් යාන වාහන එගොඩ, මෙගොඩ වුණේ පාලම් පාරුවලින්. ඒත්, යුද්ධයේ නිමාවත් සමඟ ත්‍රිකුණාමල - පුල්මුඩේ මාර්ගය අති නවීන මාර්ගයක්‌ ලෙස නවීකරණය කරන්න වත්මන් රජය කටයුතු කළා. කාපට්‌ අතුරා තැනූ මාර්ගය විතරක්‌ නෙමේ, ඉරක්‌කණ්‌ඩි, පොඩුවකට්‌ටු හා යාන්ඔය යන ස්‌ථානවල නවීන, අලංකාර ගෘහ නිර්මාණ හැඩයන්ගෙන් සමන්විත පාලම් තුනකුත් ඉදිකළා. සංචාරක නෙත - සිත පැහැර ගැනීමට සමත් මේ පාලම් අසල මඳක්‌ නැවතී යන්න මේ නිසා කවුරුත් දක්‌වන්නේ නොමඳ ආශාවක්‌. මේ නිසාම ඔන්න අපි ළඟාවුණේ ඉරක්‌කණ්‌ඩි ආරුක්‌කු පාලම අසලට. එහිදී පාරිසරික සුන්දරත්වය හිතේ හැටියට විඳගත් අපි ඉරක්‌කණ්‌ඩි පාලමේ ඡායාරූප ගන්නත් අමතක කළේ නෑ.


කුච්චවේලි

ඉරක්‌කණ්‌ඩි පාලමෙන් එගොඩ වෙලා සැතපුම් කිහිපයක්‌ ගියවිට අපට හමුවන්නේ කුච්චවේලි ප්‍රදේශය. මෙය වෙනම ප්‍රාදේශීය ලේකම් කොට්‌ඨාසයක්‌ හැටියටයි ගැනෙන්නේ. නිලාවැලි ප්‍රදේශයත් අයත්වන්නේ කුච්චවේලි ප්‍රාදේශීය ලේකම්වරයා යටතට කුච්චවේලි ප්‍රදේශයට පැමිණෙන අපට විවිධ සංවර්ධන වැඩසටහන් ගණනාවක්‌ දැකගත හැකියි. ජර්මන් හඬ ගුවන්විදුලි මධ්‍යස්‌ථානය වගේම රජයේ බොහෝ ආයතනත් අපට දැකගත හැකි වන්නේ යුද්ධය නිසා බැටකෑ ජනතාවක්‌ වෙසෙන නටබුන් සහිත ගෙවල් දොරවල් ද අතරිනි.

පොඩුවාකට්‌ටුව

තවත් මොහොතකින් කුච්චවේලිය පසුකර අපි පොඩුවාකට්‌ටුවට ළඟා වෙනවා. පොඩුවාකට්‌ටු කලපුව අසලදීත් අපට දැකගන්නට ලැබෙන්නේ ඉරක්‌කණ්‌ඩිවලදී දැකගත් ආකාරයේම ආරුක්‌කු පාලමක්‌. නවීනතම පාලමක්‌ වන මෙයත් ඉදිකර ඇත්තේ යුද්ධයේ නිමාවෙන් පසුව. පොඩුවාකට්‌ටුව පසුකරමින් මීළඟට අපි ළඟා වෙන්නේ අද දවසේ අපගේ කඳවුරු බිම බවට පත්වන තිරියායට. අතිශයින් අලංකාර නීලවන් මහමුහුද අද්දරින් වැටී ඇති පුල්මුඩේ මාර්ගයේ පැමිණි අපි තිරියායට පැමිණීමෙන් පසුව තවත් වැදගත් ස්‌ථානයක්‌ සොයා යා යුතුමයි. ඒ තමයි තිරියාය කියූ පමණින් අපගේ මතකයට නැගෙන ගිරිහඩුසෑය. තිරියායේ සිට කිලෝමීටර් 3 ක පමණ දුරකින් පිහිටි මේ සඳහා ගොඩබිම දෙසට අතුරු පාරක යා යුතුයි. එසේ ගියවිට හමුවන ගිරිහඩු මහා සෑය, අන් කවරක්‌වත් නොව අප අමාමහ බුදුරජාණන් වහන්සේ ජීවත්ව සිටියදී තපස්‌සු භල්ලුක වෙළෙඳ දෙබෑයන්ට පිරිනැමූ කේෂ ධාතුන් නිධන් කළ අති උතුම් පිං බිමයි. කඳු මස්‌තකයක්‌ මත පිහිටි මෙම වෙහෙර ත්‍රස්‌තවාදීන්ගේ තර්ජන පහරදීම් හමුවේ විනාශ මුඛයට යා නොදී අපගේ වීරෝදාර ආරක්‍ෂක හමුදා මගින් ආරක්‍ෂාකර ජාතියට පුදදුන් බවද මෙහිදී සිහිපත් කිරීම වටී.


ගිරිහඬුසෑය

ත්‍රිකුණාමලයට උතුරුදිගින්, එහි සිට කිලෝමීටර් 30 පමණ දුරින් තිරියායේ පිහිටි ගිරිහඬු සෑය ප්‍රචලිතව ඇත්තේ අප අමාමහ සම්බුද්ධ රාජයාණන් වහන්සේ ජීවතුන් අතර සිටියදී, තපස්‌සු භල්ලුක නම් වෙළෙඳ දෙබෑයන්ට ලබාදුන් කේශ ධාතූන් නිදන් කොට තැනූ දාගැබ ලෙසයි. බුදුන් වහන්සේ බුද්ධත්වය අවබෝධකරගැනීමෙන් අනතුරුව සත් සතියක්‌ සමාධි සුවයෙන් වැඩවිසූ බව බුද්ධ චරිතයෙන් අපට ඉගැන්වෙනවා. මෙම සත් සතිය ගත කිරීමේදී අවසන් සතිය උන්වහන්සේ ගතකළ බව කියනු ලබන්නේ කිරිපළු නුගරුක්‌ සෙවණෙහි. එහිදී සෘජු කයෑතිව එහි හිඳ සිටි බුදුන්වහන්සේ වෙත පැමිණි තපස්‌සු භල්ලුක වෙළෙන්දො උන්වහන්සේට මහත් ගෞරව පූර්වක ලෙස විළඳ හා මී පැණි (මී සකුරු) ආහාර පිණිස පිළිගැන්වූ බව කියනවා.

බුදුන්වහන්සේ උපේක්‍ෂා සිතින් එම දන් වැළ»හ. මෙහිදී වෙළෙඳ දෙබෑයෝ බුදුන්ගෙන් බණ අසා බුදුන් හා දහම් සරණ ගියහ. තපස්‌සු භල්ලුක දෙපළ බුදුන් හා දහම් සරණ ගිය ප්‍රථම උපාසකයෝ බවටද මෙහිදී පත්වූහ. අනතුරුව තමන්ට පුදන්නට යමක්‌ දෙන ලෙස මෙම වෙළෙඳ දෙබෑයෝ බුදුන්ගෙන් ඉල්ලා සිටි අවස්‌ථාවේදී බුදුන් වහන්සේ තම හිස පිරිමැද කේaශධාතූන් මිටක්‌ ඔවුන්ට ලබාදුන් බවයි කියන්නේ. මෙම කේශ ධාතූන් රැගෙන උක්‌කලාහි දේශයට ගිය මෙම වෙළෙඳ දෙපළ දාගැබක්‌ තනවා කේශ ධාතූන් නිදන් කළ බව බෞද්ධ ඉතිහාසයේ සඳහන් වේ. මෙම කේශ ධාතූන් නිදන් කරන ලද්දේ ලංකා ද්වීපයේ බවත්, එම නිදන් දාගැබ තිරියායේ ගිරිහඬු සෑය බවත් විශ්වාස කරනු ලබනවා.

අතීතයේදී ලංකා ද්වීපයෙන් භාරතයට වෙළෙ¹මේ ගිය වෙළෙන්දොa තිරියායට ඉහළින් ඇති හාල්කන්ද නොහොත් අරිසිමලේ තම වෙළෙඳ තොටුපළ ලෙස භාවිත කළ බවත්, භාරතයේ සිට කේශ ධාතු රැගෙන හාල්කන්දට පැමිණි වෙළෙඳ දෙබෑයන් එකල එම මුහුදු තීරයේ ආරක්‍ෂිත ඉහළ ස්‌ථානයක්‌ වූ තිරියායේ කඳු මුදුනක ගිරිහඬු සෑය නමින් දාගැබක්‌ ඉදිකොට එහි ධාතුන් නිදන් කළ බවත් කියනු ලබනවා. අද අපගේ කඳවුරු බිම බවට පත්වන ගිරිහඬු සෑය අති උතුම් පින්බිම එවන් වටිනාකමක්‌ සහිත ස්‌ථානයක්‌. බුද්ධාලම්භන ප්‍රීතියෙන් යුක්‌තව අද අප මෙම පිං බිමේ නවාතැන් ගනු ලබන්නේ හිරු බැසයන සැදැවේ එම කඳු මස්‌තකය මත සිට තිරියායේ මෙන්ම අලංකාර නැගෙනහිර වෙරළ තීරයේද අසිරිය විඳ ගනිමින්. අද ගිරිහඬු සෑය ඕනෑම අයකුට වැඳ නමස්‌කාර කළ හැකි ආරක්‍ෂිත මෙන්ම ජලය, විදුලිය වැසිකිළි නවාතැන් පහසුකම් සහිත විහාරයක්‌ බවද අප මෙහිදී විශේෂයෙන්ම ලියා තබන්නේ මෙහි පැමිණීමට කැමැති ජනතාවගේ පහසුවද පිණිසයි.

ගිරිහඬු සෑය අලංකාර වටදා ගෙයකින් නිර්මිත විහාරයක්‌. අතීතයේදී මෙහි සුවිසල් විහාරයක්‌ පැවැති බවට අවට නටබුන් සාක්‌ෂි දරනවා. සෑය පිළිබඳ තතු දැක්‌වෙන ඉපැරණි සෙල්ලිපියක්‌ද මෙහි පසෙකින් දැකගත හැකියි. ඉතා අලංකාර තුරු වදුලක්‌ යටින් ශෛලමය පියගැට පෙළක්‌ නැග යා යුතු මෙම විහාරය සිත් බඳනා සුළු ස්‌ථානයකයි පිහිටා තිබෙන්නේ. ඒ වගේම අම්බලන්තොට අප ගිය ගමනේදීත් ගිරිහඩු සෑය නමින් මෙවන් කතා පුවතක්‌ සහිත විහාරයක්‌ අපට හමුවූ බවත් සඳහන් කළා ඔබට මතක ඇති. ඒ වගේම භාරතය අවටත් කේaශ ධාතු චෛත්‍යය කිහිපයක්‌ම හඳුනාගත හැකි බවත් පොත් පත්හි සඳහන් වෙන බව සිහිපත් කළ යුතුයි.

කොහොම වුණත් මේ අගනා පුන්‍ය භූමියට ගොඩවැදී එහි කඳවුරු බඳින්නට තරම් වාසනාවක්‌ අපටත් අත්වූ බව සඳහන් කළ යුතුයි.



Designed By - Ashan R.Perera
අදහස්‌ jagathkanahara@gmail.com


http://www.divaina.com/2011/07/31/nimna01.html

0 comments:

Post a Comment